BMW M2 Cup NL

Back on Track

Na een succesvolle eerste race op het circuit van Zandvoort in april van dit jaar, hebben we besloten het hele seizoen aan de VRM BMW M2 Cup deel te nemen. Met onze vaste rijders Mark van der Aa en Koen Bogaerts en het professionele raceteam van Bas Koeten Racing gaan we graag de strijd aan in deze nieuwe Koningsklasse voor Nederland.

Op deze pagina vindt u de racekalender van het lopende seizoen en zijn na elke race de raceverslagen en foto's te vinden.

In het weekend van 9-11 april 2021 waren de openingsraces van de nieuwe BMW M2 CS Cup NL op het circuit van Zandvoort. Een mix van jonge talenten en ervaren rijders, allemaal met hetzelfde materiaal wat deze klasse een echte smaakmaker maakt.

De beslissing om met Renova Motorsport deel te nemen is onverwacht gevallen, waardoor we met nog een week te gaan snel moesten opschakelen. Na een succesvolle testdag met onze vaste coureurs Mark van der Aa en Koen Bogaerts hebben we de knoop doorgehakt om in de BMW M2 CS Racing van Bas Koeten Motorsport deel te nemen op Zandvoort.

 

RACEVERSLAG OPENINGSRACES ZANDVOORT.

In het altijd mooie Zandvoort was het weer niet al te best, waardoor we op een natte baan moesten kwalificeren. Dat resulteerde in een 8ste positie vanaf de 4de startrij. Maar.. Mark en Koen hebben al eerder bewezen goed naar voren te kunnen rijden.

Race 1

Iedereen stond op slicks terwijl de baan nog volledig nat was, maar met de ochtendzon erop was de verwachting dat het asfalt snel zou drogen. En daar gingen de M2’s voor het eerst met zijn allen op de Tarzanbocht af. Prachtig gezicht en meteen al hevige gevechten in het hele veld. Met veel close racing en mooie deur aan deur gevechten werkte Mark zich op van P8 naar P2. Tijdens de pitstop verloren we 1 plekje en daarna had Koen continu Kelvin Snoeks op zijn achterbumper en dat maakt het cup racen zo gaaf. Koen hielt mooi stand en finishte op 0,2 van de nummer 2 en zo was hier het eerste podium!

Race 2

Aangezien de strategie in de eerste race ook goed uitpakte besloten we dat Mark wederom de start voor zijn rekening nam en dat Koen het tweede deel zou pakken. Ook deze keer had Mark een goede start en kon opklimmen naar de 5e positie. Daarna werd het aanvallen iets lastiger mede door de vele druk van achter van Bas Schouten. Na de wissel lagen we nog steeds op dezelfde positie maar na mooie gevechten met Maxime Oosten klommen we een plekje. Met nog 7 minuten te gaan was daar een Safetycar situatie en dat zorgde er uiteraard voor dat het hele veld in elkaar schoof.

Bij de herstart was Koen goed wakker en kon P4 vasthouden. In de slotfase kwam Lorenzo van Riet met een mooie uitrem actie Koen voorbij en vielen we terug naar P5. Lorenzo wilde meer en ging voor P3 en toen was daar de touche met equipe Rappange/Warmerdam, waarna Koen weer een plekje kon winnen. Door een tijd penalty voor Lorenzo van Riet gingen Mark en Koen er uiteindelijk met hun tweede podiumplek vandoor!

Xwift Racing met Willem Meijer had een prachtig eerste raceweekend met twee welverdiende 2de plaatsen op het podium, achter het jonge 17-jarige talent Colin Caresani die er twee keer met de winst vandoor ging!

Alle uitslagen van de openingsraces, de racekalender 2021 en informatie over de cup kun je vinden op de site van de BMW M2 CS Cup NL: Bezoek de site

Helaas zijn de races op Spa-Francorchamps gecanceld door de hevige regenval.

Na de in het water gevallen races op Spa-Francorchamps kon er in het weekend van 17 & 18 juli eindelijk weer geracet worden. Op het circuit van Zolder streden coureurs Mark van der Aa, Koen Bogaerts en Lorenzo van Riet en Henry Zumbrink om de punten in de VRM BMW M2 CS Cup. Bredase coureur Willem Meyer moest dit weekend helaas verstek laten gaan.

Na twee prachtige podiumplekken op Zandvoort was het aan Mark en Koen de schone taak om de Bas Koeten BMW M2 CS zo goed mogelijk te kwalificeren. Uiteindelijk vertrokken we vanaf de resp. 4e en 5e startrij. 

Verslag Race 1 & 2 door Koen Bogaerts

We besloten om dezelfde strategie aan te houden met Mark als startende rijder. Ook deze keer was dat een wijs besluit want hij stoof al in de 2de bocht van P9 naar P4. Daarna is het vechten voor elke meter in deze Cup en wordt er veel van positie gewisseld,  maar Mark wist zich goed staande te houden op P4. Tijdens de pitwindow kwam er een rode vlag situatie en de tijdwaarneming had eigenlijk geen idee meer hoe het zat. Er waren namelijk al equipes die gewisseld hadden maar de meeste nog niet. Uiteindelijk is er wel een herstart van de race geweest maar na de race heeft de wedstrijdleiding samen met de teams besloten om de ronde vóór de pitwindow aan te houden als einduitslag voor race 1. Voor deze race worden halve punten uitgedeeld. Op dat moment lagen we op een mooie 4e plek en dus die punten hadden we alvast in de pocket.

Race 2

Aangezien de starts van Mark nog steeds uit het boekje zijn hebben we wederom besloten om hem weer achter het stuur te zetten tijdens de aanvang van de race. Een ander bijkomend voordeel is dat de wissels steeds hetzelfde zijn, Mark eruit en Koen erin. Denk hierbij aan het maximaliseren van de entry van de pitlane, het lossen van de gordels en vervolgens de wissel zelf. Daarna nog op het juiste moment zorgdragen voor een maximale pit exit en een maximale outlap zodat je zo min mogelijk tijd verliest maar beter nog om tijd te winnen op je concurrentie. Hoe vaker deze volgorde hetzelfde is hoe beter je hier in wordt.

Ook tijdens de 2e race had Mark wederom een goede start en rukte hij op van P10 naar P5. Hij had het aan de stok met Jacky van der Ende en wisselden meermaals van positie. De verschillen zijn extreem klein en minimale foutjes worden hard afgestraft. Met name het relatief zware gewicht van de BMW i.c.m. de afbouw van de banden maakt het een interessante competitie. Wie gaat hier het beste mee om?... 

Na een goede pitstop en rijderswissel waren er weer mooie gevechten op de baan. De nummers 2 t/m 7 lagen erg dicht bij elkaar. Koen zat midden in het gevecht van P3 t/m P5. Kortstondig van 5 naar 3 gereden maar meteen weer teruggeworpen naar P5. Uiteindelijk konden we Bleekemolen voorblijven en zijn we op P5 gefinisht. Het is heerlijk competitief racen in de BMW M2 Cup. Dit is waarvoor we het doen!

De volgende races worden verreden op het TT circuit van Assen op 7 & 8 augustus aanstaande tijdens de Jack's Racing Days.

Team Renova Motorsport neemt i.v.m. vakantie niet deel aan de Jack's Racing Days.

Mocht u graag tickets willen bestellen, kan dat middels de button op de site van de Jack's Racing Days.

Bekijk hier het tijdschema van de DTM op circuit Assen.

Wilt u tickets bestellen, ga dan naar de site.

Het laatste weekend van dit raceseizoen vindt traditioneel plaats op het circuit van Assen. Tijdens de Supercar Madness rijden de diverse klassen waaronder de Supercar Challenge en vanzelfsprekend de BMW M2 Cup. Daarnaast kunnen liefhebbers van Supercars hun hart ophalen op de paddock waar diverse bijzondere modellen tentoongesteld worden.

Team Van Riet/Zumbrink

De coureurs Lorenzo van Riet en Henry Zumbrink rijden in een BMW M2 CS Racing van Ferry Monster Autosport en worden dit raceseizoen gesponsord door Renova Motorsport.

Willem Meijer

Ook de Bredase coureur Willem Meijer, uitkomend voor het Belgische team van Xwift Racing wordt gesponsord door Renova Motorsport en rijdt dit seizoen mee in de BMW M2 CS Cup. Met 2x een tweede plaats deed Willem goede zaken op Zandvoort.

Deze content wordt geblokkeerd

Deze content wordt niet weergegeven, omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.

ON BOARD THE M2 CS