BMW VISION M NEXT

De conceptcar biedt een voorproef van de geëlektrificeerde toekomst van BMW M door de focus te leggen op de actief betrokken bestuurder. Intelligente technologieën in de auto bieden uitgebreide maar zorgvuldig gerichte assistentie om hem of haar tot de ultieme bestuurder te maken.

De wereldpremière van de BMW Vision M NEXT vindt plaats op het nieuwe #NEXTGen eventplatform in BMW Welt. Dit evenement richt zich op persoonlijke mobiliteitsoplossingen ‘gemaakt door de BMW Group’ en vormt een nieuw vast onderdeel op de wereldwijde kalender van autoshows en technologie- en toekomstgerichte vakevenementen waaraan de BMW Group al deelneemt. De laatste technologische vooruitgang van de Group op gebied van design, autonoom rijden, connectiviteit, elektrificatie en diensten wordt hier getoond, net als spectaculaire wereldpremières zoals die van de BMW Vision M NEXT.

Exterieur straalt BMW sportauto DNA uit.

“De BMW Vision M NEXT is een progressieve hybride sportauto die een helder en zelfverzekerd statement maakt, zowel qua verschijning als interactie”, zegt Domagoj Dukec, Vice President van BMW Design. Het emoties opwekkende exterieurdesign laat duidelijk het prestatiepotentieel van de BMW Vision Vehicles zien, waarbij designkenmerken van zowel klassieke als huidige BMW sportauto’s zijn overgenomen. De BMW Vision M NEXT haalt zijn inspiratie uit de iconische BMW Turbo en baanbrekende BMW i8 Plug-in Hybride en voegt toekomstgerichte designelementen toe, zoals het lage, wigvormige silhouet, de vleugeldeuren en het opvallende kleurenschema. De onmiskenbare sportautoproporties zijn opgebouwd uit oppervlakken die zich kenmerken door de helderheid en pure vormgeving. De voor- en achterzijde zijn afgewerkt in de matte neontint Thrilling Orange, wat een levendig contrast vormt met de verder zijdematte, Cast Silver metallic carrosseriekleur. De toepassing van ‘colour blocking’ geeft de Vision Vehicle een nadrukkelijk moderne uitstraling die zijn dynamiek benadrukt.

De rijervaring die de BMW Vision M NEXT biedt, is net zo fascinerend als het exterieur. Het Power PHEV aandrijfsysteem biedt de keuze tussen elektrische vierwielaandrijving en pure achterwielaandrijving, met volledig elektrische aandrijving of de kracht van een 4-cilinder turbo benzinemotor. Het systeemvermogen van 441 kW (600 pk) zorgt voor een topsnelheid van 300 km/h en een acceleratie van 0 naar 100 km/h in slechts drie seconden.

Er is ook een BOOST+ modus, die met een druk op een knop voor extra vermogen zorgt. De maximale actieradius in volledig elektrische modus bedraagt 100 km – meer dan genoeg om het grootste deel van de reizen volledig elektrisch af te leggen. Dit betekent dat de BMW Vision M NEXT ook geschikt is voor gebruik in stadscentra, waar in de toekomst mogelijk emissievrije zones worden ingevoerd.

Moderne kijk op klassieke designiconen: de voorzijde.
Het expressieve design van de voorzijde is een zelfverzekerde en moderne interpretatie van klassieke designiconen van BMW. De kenmerkende BMW nierengrille wordt aan beide zijden geflankeerd door driehoekige elementen in Thrilling Orange, die de luchtinlaten aan de zijkanten en de integrale koplampen accentueren. Deze elementen zorgen in combinatie met de scherp gevormde luchtinlaat onder de nierengrille voor een gewaagde race-esthetiek.

De zachte buitenste rondingen van de openingen van de nierengrille doen denken aan de luchtinlaat van een turbine en geven de voorzijde een extra dynamische impact, terwijl het kleurverloop voor de binnenzijde van de twee elementen van de nierengrille extra diepte creëert. De grille-openingen zijn afgesloten met een transparant element met een verlicht laser-etspatroon dat erin lijkt te zweven – een zeer geavanceerd detail dat extra nadruk legt op dit deel van de auto.

De koplampen van de BMW Vision M NEXT zijn iets hoger geplaatst dan de nierengrille. Door hun positie zorgen de samenstellende elementen voor een zeer onderscheidende interpretatie van de klassieke BMW voorzijde met vier ‘ogen’. In de koplampen debuteert Laser Wire lichttechnologie, waarbij met fosfor gecoate glasvezel is toegepast om de koplampen een nieuwe, superslanke en extreem precieze vorm te geven. Dit alles onderstreept het toekomstgerichte karakter van de Vision Vehicle nog verder.

Deze content wordt geblokkeerd

Deze content wordt niet weergegeven, omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.

Baanbrekende dynamiek

Het lage, wigvormige sportautosilhouet van de BMW Vision M NEXT, de oplopende lijnen in de flanken en het diagonale accent in contrasterend oranje geven hem zelfs bij stilstand een dramatisch vooruitstrevende uitstraling. De zwarte dorpelverbreders van gerecycled koolstofvezel zorgen ervoor dat de auto nog lager op de weg lijkt te liggen. Het silhouet omlijst een klein aantal scherpe lijnen over de helder gevormde flanken. De lijnen van de sterk geprofileerde schouders creëren ook het effect van de iconische Hofmeister-knik, die nu niet in de vorm van de zijruiten is opgenomen zoals gebruikelijk. Het design wordt onderbroken door een kieuw-achtige opening die van het zijruitoppervlak naar de achterzijde toe steeds smaller wordt, wat de auto een nog langgerektere uitstraling geeft. Een tweede blik onthult een andere highlight in de vorm van de Air Flow. Deze net voor de achterwielen geplaatste opening is ontworpen om de lucht die naar de achterzijde stroomt te geleiden op een manier die de aerodynamica nog verder verbeterd.

Nauwkeurig ontwikkelde openingen in het verfijnde, driedimensionale multispaakontwerp van de wielen zorgt voor een laag gewicht, maximale stevigheid en verminderde weerstand en optimaliseren zo de overbrenging van vermogen op de weg. De open, driedimensionale vorm van de spaken zorgt voor maximale koeling van de grote remschijven vóór, terwijl inlegstukken de luchtweerstand aan de achterzijde optimaliseren. De achterwielen van de BMW Vision M NEXT hebben een diameter van 22 inch, waarmee ze één inch groter zijn dan de voorwielen en de wigvorm van de auto nog verder benadrukken.

Laag, breed en extreem dynamisch: de achterzijde.
De brede, lage achterzijde is een stilistisch statement met zijn onderscheidend sportieve aanzien. Het kleurenschema deelt de fraai gevormde achterzijde in tweeën. De bovenste sectie in Thrilling Orange zorgt voor een optische link tussen de gekleurde delen van de flanken en dragen zo bij aan de suggestie van breedte. Het deel eronder is gemaakt van gerecycled koolstofvezel en omvat een aerodynamisch geoptimaliseerde diffuser. Het design van de achterruit heeft kenmerken van die van de BMW M1. De driedelige lamellen zijn gemaakt van glas en benadrukken de horizontale focus van de achterzijde.

De achterlichten zijn voorzien van dezelfde Laser Wire technologie als de koplampen. Hun glazen lenzen kaderen de achterzijde aan beide zijden in een vloeiende beweging af, wat de breedte en de sportiviteit accentueert. In elke lichtunit produceert een enkele flinterdunne glasvezel met haarscherpe precisie een gestileerde weergave van een hartslag. De tweedimensionale interpretatie van de kenmerkende BMW rozetten van de BMW Turbo en BMW M1 – een cadeautje voor liefhebbers van BMW – wekt de indruk dat ze zweven in de transparante achterlichten.

Focus op de bestuurder: het interieur.
Gezichtsherkenningstechnologie maakt het mogelijk om de auto te ontgrendelen zodra de bestuurder nadert. De vleugeldeuren zwaaien open door de sensor aan te raken. Het stijlvolle, minimalistische interieur draait volledig om de actief betrokken bestuurder, zowel stilistisch als technologisch. Het interieur lijkt uit één stuk te zijn gesneden, met bijna uit het zicht geïntegreerde functionele elementen zoals de luchtuitstroomopeningen. De geometrie is sober, zodat de bestuurder zijn aandacht volledig op de weg kan richten. De schalen van de stoelen zijn onderdeel van een zitsculptuur met een vloeiend ontwerp. Ze zijn bekleed met een schuimmateriaal dat zich zodanig naar het lichaam vormt dat het de inzittenden optimaal ondersteunt. De hoofdsteunen lijken te zweven boven de stoel en versterken daarmee het gevoel van lichtheid. De extreem comfortabele zitpositie betrekt de bestuurder volledig bij de rijervaring.