De nieuwe BMW 225xe Active Tourer

toename van de elektrische range van de nieuwe BMW 225xe Active Tourer

Door een serie verbeteringen in accutechnologie voor BMW plug-in hybride modellen is over een grotere afstand louter elektrisch en emissievrij te rijden. Dankzij de nieuwe generatie accu’s kan de BMW 225xe Active Tourer een meer dan 25% grotere afstand volledig elektrisch rijden, wat in de praktijk neerkomt op een range tussen de 55 en 57 kilometer*. Ook de efficiency is verder geoptimaliseerd: de BMW 225xe Active Tourer verdeelt de aandrijfkracht van de verbrandingsmotor en de elektromotor via een specifiek voor hybride aandrijving ontwikkeld vierwielaandrijfsysteem over de voor- en achterwielen. Het gemiddelde brandstofverbruik komt nu uit op 1,9 liter per 100 kilometer* – een reductie van meer dan 15%. De uitstoot van CO2 gaat omlaag naar waarden tussen de 42 en 44 gram per kilometer*, met tegelijk een daling van het energieverbruik naar 13,5-13,8 kWh per 100 kilometer*.

De BMW 225xe Active Tourer biedt genoeg ruimte

De significante toename van de elektrische range van de nieuwe BMW 225xe Active Tourer is grotendeels te danken aan de hogere capaciteit van de lithium-ion-accu. Die is gestegen van 7,7 naar 10 kWh zonder dat de afmetingen van de accu zijn gewijzigd. Opladen kan op het conventionele elektriciteitsnet thuis met behulp van de standaard meegeleverde laadkabel. Op deze manier is de accu in vijf uur volledig op te laden. Met gebruik van een BMW i Wallbox lukt dat in 3 uur en 15 minuten. De aansluiting voor het opladen zit achter een klepje in het zijscherm linksvoor. De hoogvoltage-accu is geplaatst onder de achterbank om ruimte te sparen en de bagageruimte zo groot mogelijk te houden in vergelijking met de andere modelvarianten van de BMW 2 Serie Active Tourer. De bagageruimte van de BMW 225xe Active Tourer meet 400 liter en met de in de verhouding 40:20:40 neerklapbare achterbankleuning is het volume uit te breiden naar 1.350 liter.

Systeemvermogen van 224 pk gecombineerd

De plug-in hybride aandrijving in de BMW 225xe Active Tourer maakt het mogelijk om volledig emissievrij te rijden in de stad en zelfs daarbuiten. Bovendien zijn prima grote afstanden af te leggen. Een 1,5-liter 3-cilinder-in-lijn benzinemotor met BMW TwinPower Turbo technologie en een vermogen van 100 kW (136 pk) drijft via een 6-traps Steptronic automaat de voorwielen aan; een elektromotor van 65 kW (88 pk) drijft de achterwielen aan. Beide motoren leveren samen een systeemvermogen van 165 kW (224 pk) en een maximumkoppel van 385 Nm. Een intelligent gecontroleerde interactie tussen de beide krachtbronnen zorgt voor een hybride vierwielaandrijfsysteem met optimale tractie, rijstabiliteit en wendbaarheid als resultaat – zelfs bij slechte weers- en wegomstandigheden. De snelle reactie van het systeem, de ideale gewichtsverdeling tussen voor- en achteras en de zeer spontane krachtsontplooiing van de elektromotor die de achterwielen aandrijft, maakt het mogelijk om de aandrijfkracht op ideale wijze af te stemmen op de omstandigheden. Daardoor bereikt de BMW 225xe Active Tourer een binnen zijn segment ongekend hoog niveau van veiligheid, comfort en rijdynamiek.

De plug-in hybride accelereert vanuit stilstand naar 100 km/h in 6,7 seconden

Daarbij biedt de boost van de elektromotor een vleug extra sportiviteit en de nodige veiligheidsreserve bij het inhalen van een langzamer rijdende voorligger op bijvoorbeeld een tweebaansweg. De topsnelheid van de BMW 225xe Active Tourer bedraagt 202 km/h. In puur elektrische rijmodus is een maximale snelheid van 130 km/h mogelijk.

Het energiemanagementsysteem voor de aandrijflijn maakt gebruik van data van de navigatie om te anticiperen op stijgingen en dalingen in de route. Daarmee helpt het maximale efficiency en rijplezier te bereiken. De bestuurder kan via de Driving Experience schakelaar kiezen uit de modi SPORT, COMFORT en ECO PRO. Met de eDrive schakelaar op de middenconsole is de interactie tussen de verbrandingsmotor en de elektromotor te beïnvloeden. In de standaard ingestelde AUTO eDRIVE stand garandeert het systeem onder alle omstandigheden optimale interactie tussen de krachtbronnen. De positie MAX eDRIVE is gericht op puur elektrisch rijden, terwijl SAVE BATTERY ervoor zorgt dat de accu onderweg voldoende opgeladen is om bijvoorbeeld bij het binnenrijden van een stadscentrum direct te kunnen overschakelen op elektrisch rijden.

Tot de standaarduitrusting van de BMW 225xe Active Tourer behoort akoestische voetgangerswaarschuwing (naar verwachting ook beschikbaar voor het Model M Sport, per november 2019). Die is actief bij elektrisch rijden met een snelheid tot 30 km/h. Het geluid is specifiek ontwikkeld voor geëlektrificeerde BMW modellen en moet andere weggebruikers attenderen op de naderende auto, waarbij het geluid overigens onhoorbaar is voor de inzittenden. Standaard zijn verder onder meer 17 inch lichtmetalen wielen Park Distance Control (PDC) achter, Cruise Control met remfunctie en 2-zone automatische airconditioning. Het interieur is voor vertrek te verwarmen of te koelen via BMW Connected met gebruik van een smartphone. De BMW 225xe Active Tourer is ook te bestellen als rijker uitgeruste Model Sport Line, Model Luxury Line en Model M Sport. Bovendien zijn nagenoeg alle voor de BMW 2 Serie Active Tourer beschikbare opties ook leverbaar voor het plug-in hybride model.

Voordelen BMW plug-in hybride modellen

Elektrisch rijden in stedelijk gebied is voordeliger dan rijden op diesel of benzine als de accu thuis of op het werk wordt opgeladen tegen een laag elektriciteitstarief.

Interieur altijd op de juiste temperatuur, ook voor het instappen.

De accu wordt bijgeladen bij afremmen. Bij conventionele auto’s met alleen een verbrandingsmotor wordt remenergie alleen omgezet in warmte en remstof.

Plug-in hybrides bieden elektrisch rijplezier in stedelijke gebieden en de bekende BMW rijdynamiek op lange afstanden.

Omdat een plug-in hybride ook geheel emissievrij kan rijden is hij geschikt voor rijden in milieuzones in steden. Bovendien kunnen gebruikers profiteren van parkeerprivileges en tol uitsparen.

Elektrisch rijden draagt bij aan vermindering van emissie en van geluidsoverlast in steden.