De nieuwe BMW M340d xDrive

Zowel voor de Sedan als Touring

De komst van de nieuwe BMW M340d xDrive Sedan en BMW M340d xDrive Touring in april 2020 brengt dat onnavolgbare M-gevoel voor het eerst naar een diesel-aangedreven BMW 3-serie. De krachtige motor in de nieuwe BMW M-modellen werkt samen met een Steptronic Sport-transmissie met acht versnellingen, op maat gemaakte chassistechnologie en intelligente vierwielaandrijving. M Sport-ophanging - inclusief variabele sportbesturing - en M Sport-remmen zijn standaard op beide modellen, net als het M Sport-differentieel. M-specifieke exterieurkenmerken met geoptimaliseerde aerodynamische eigenschappen maken deel uit van een totaalpakket dat niets te wensen overlaat bij het leveren van superieure prestaties. De nieuwe BMW M340d xDrive Sedan versnelt van 0 naar 100 km / u (62 mph) in slechts 4,6 seconden, terwijl de nieuwe BMW M340d xDrive Touring dezelfde sprint in 4,8 seconden voltooit.

Bijzondere prestaties voor de BMW M340d xDrive

Uitzonderlijke vermogensafgifte voldoet aan een voorbeeldige efficiëntie: de zescilinder-in-lijn dieselmotor met BMW TwinPower Turbo-technologie en 250 kW / 340 pk.
De nieuwe M-modellen in de BMW 3-serie hebben hun onmiskenbare karakter niet in de laatste plaats te danken aan een uitstekende vermogensafgifte in combinatie met het laagste brandstofverbruik en uitstoot gezien de aanwezige prestaties. Hun 3,0-liter zescilinder lijn-in-lijn dieselmotor is voorzien van een carter en cilinderkop beide gemaakt van aluminium. Wrijvingsverliezen in de basismotor worden gereduceerd door maatregelen, waaronder een draadboog gespoten staalcoating voor de cilinderboringen.

De BMW TwinPower Turbo-technologie van de motor bestaat uit een tweetraps turboladingssysteem met geoptimaliseerde thermodynamica en directe luchtkoeling, samen met common-rail directe injectie met piëzo-injectoren. Om een ​​uitzonderlijk scherpe reactie van de turbocompressor te garanderen, hebben de hogedruk- en lagedruktrappen van het systeem beide een variabele turbinegeometrie. Het verder ontwikkelde directe injectiesysteem, waarvan de injectoren nu werken op maximaal 2.700 bar, zorgt voor een nauwkeurig afgemeten brandstoftoevoer en een extreem schone verbranding. Geïntegreerde druksensoren maken maximaal tien injecties per stoke mogelijk. Motorrespons en efficiëntie profiteren ook van een inlaatsysteem met geoptimaliseerde luchtgeleiding, waarvan het verbeterde ontwerp ook de akoestiek van de motor verbetert. Uitgebreide ingekapselde motormaatregelen zorgen ervoor dat de straight-six bijzonder gemakkelijk in de oren is - en helpt tegelijkertijd het opwarmgedrag te optimaliseren. Speciaal ontwikkeld voor de nieuwe BMW M340d xDrive Sedan en BMW M340d xDrive Touring, is het piekkoppel van de dieselunit van 700 Nm (516 lb-ft) in bedrijf vanaf slechts 1.750 tpm, terwijl het maximale vermogen van 250 kW / 340 pk bij 4.400 tpm aankomt .

Milde hybride technologie met een 48V starter-generator verhoogt dynamiek en efficiëntie.
Door de integratie van milde hybride technologie kan de motor vermogen bouwen met een nog groter gevoel van urgentie. De 48V starter-generator die in de nieuwe BMW M-modellen is ingebouwd, creëert een elektrisch boost-effect dat meteen 8 kW / 11 pk extra toevoegt. Deze extra ingang verhoogt de vermogensafgifte onder harde versnelling en verhoogt de efficiëntie bij normale snelheden. De benodigde elektrische stroom wordt opgeslagen in een 48V-batterij die wordt opgeladen door energie te recupereren tijdens het remmen of tijdens het overschrijden. Bovendien kan extra energie aan de 48V-batterij worden geleverd door het laadpunt van de motor te verhogen.

Het op deze manier opgewekte vermogen helpt de motor ook bij het rijden met een constante snelheid, wat betekent dat deze zo vaak mogelijk binnen een voor efficiëntie geoptimaliseerd belastingsbereik kan werken. Als gevolg hiervan zijn er minder pieken in het brandstofverbruik. De milde hybride technologie heeft het extra voordeel van het verbeteren van de werking van de Auto Start Stop en uitrolfuncties. Met de 48V-generator kan de motor met zeer weinig trillingen worden gedeactiveerd en soepel opnieuw worden gestart tijdens korte stops op kruispunten of in de file. Bij het remmen kan de motor al worden uitgeschakeld bij snelheden lager dan 15 km / h (9 mph). De vrijloopfunctie die beschikbaar is wanneer de Driving Experience Control-schakelaar is ingesteld op ECO PRO of COMFORT-modus, schakelt de motor ook volledig uit, waardoor meer potentieel wordt gecreëerd voor het verlagen van het brandstofverbruik.

M Sport uitlaatsysteem genereert roerende soundtrack, uitlaatgasbehandeling voldoet aan de Euro 6d-emissienorm.
De zescilinder dieselmotor in de nieuwe BMW M340d xDrive Sedan en BMW M340d xDrive Touring ondersteunt zijn opwindende vermogensafgifte met een zeer onderscheidende auditieve begeleiding. Beide modellen zijn standaard uitgerust met een M Sport-uitlaatsysteem waarvan de achterdemper uitmondt in een paar trapeziumvormige uitlaatpijpen.

Om de uitstoot te minimaliseren, omvat de dieselmotor in de nieuwe BMW M340d xDrive Sedan en BMW M340d xDrive Touring een efficiënt lagedruk-uitlaatgasrecirculatiecircuit en een extreem krachtig drieweg hogedruk-uitlaatgasrecirculatiecircuit. Daar komt nog bij dat het tweetraps NOX-uitlaatzuiveringssysteem dat sinds 2012 standaard in BMW-modellen met dieselmotor is gemonteerd, verder is ontwikkeld. De motorcomponent van het uitlaatgasbehandelingssysteem met BMW BluePerformance-technologie bestaat uit een dieseloxidatiekatalysator en een SCR-coating in het roetfilter. Een tweede SCR-katalysator is geïntegreerd bij de uitgang van het systeem dichtbij de motor om stikstofoxide-emissies (NOX) te minimaliseren.

Sublieme krachtoverbrenging: Steptronic Sport-transmissie met acht versnellingen, BMW xDrive en M Sport-differentieel standaard.
De krachtige zescilinder dieselmotor wordt standaard aangesloten op de Steptronic Sport-transmissie met acht versnellingen van de nieuwste generatie, waarvan de tussenruimte perfect is afgestemd op de prestatiekenmerken van de motor. Naast superscherpe schakelen schakelt de transmissie op met zijn geoptimaliseerde hydraulische bedieningssysteem, lage convertorslip en effectieve demping van rotatieonregelmatigheden. Schakelpaddles op het stuur maken bliksemsnelle handmatige interventies in het versnellingsselectieproces mogelijk. Er is ook een Launch Control-functie voor het versnellen van de lijn met volledige dynamische intentie.

Het intelligente vierwielaandrijvingssysteem in de nieuwe BMW M340d xDrive Sedan en BMW M340d xDrive Touring maakt een volledig variabele verdeling van het aandrijfvermogen tussen de voor- en achterwielen mogelijk met behulp van een elektronisch geregelde meervoudige plaatkoppeling in de tussenbak. BMW xDrive werkt samen met het DSC-systeem (Dynamic Stability Control) en reageert met grote precisie en in een fractie van een seconde op veranderingen in de rijsituatie, voor maximale tractie, wendbaarheid en stabiliteit bij alle weers- en wegdekomstandigheden, en wanneer de bestuurder onderzoekt de sportieve mogelijkheden van de auto. De achterwaartse instelling van het systeem helpt om de rijervaring te produceren die van een M-auto wordt verwacht, en is vooral uitgesproken met de Driving Experience Control-schakelaar op SPORT of SPORT + -modus.

Het M Sport-differentieel voor de achteras - een ander standaardkenmerk gekoppeld aan zowel DSC als het vierwielaandrijvingssysteem - zorgt ervoor dat het vermogen met nog grotere precisie op de weg wordt overgedragen. De volledig variabele vergrendelingsfunctie is in staat om de snelheidsvereffening tussen het binnen- en buitenwiel door de hoeken te beperken, zodat de wendbaarheid en bochten van de auto naar een hoger niveau stijgen tijdens hard rijden. Dit helpt de bestuurder om bochten uit te schakelen met extra dynamische verve. In situaties waarbij het wegdek verschillende hechtingsniveaus biedt voor de linker- en rechterachterwielen, verhoogt het M Sport-differentieel de tractie en de stabiliteit van de wegligging door te voorkomen dat de wielen slippen om grip.

Standaard: M Sportonderstel en variabele sportbesturing.
Net als de motor- en krachtoverbrengingstechnologie zijn de chassissystemen aan boord van de BMW M340d xDrive Sedan en BMW M340d xDrive Touring ontworpen om superieure prestaties te leveren. Beide modellen zijn standaard uitgerust met M Sport-ophanging, die het volledige dynamische rijeigenschappen van de combinatie met dubbele scharnierveer vooras / vijf-link achteras op de nieuwe BMW 3-serie optimaal benut. Het M Sport-pakket zorgt voor een daling van tien millimeter in rijhoogte, M-specifieke elastokinematica en liftgerelateerde dempers. Deze laatste combineren extra hydraulische demping bij rebound op de vooras met een compressiebeperkend systeem aan de achterzijde, waardoor een continu variabele, progressieve aanpassing van de dempersterkte in reactie op veerweg mogelijk wordt.

Als alternatief kunnen klanten kiezen voor Adaptive M-ophanging met elektronisch geregelde dempers. Dit systeem van demperregeling biedt extreem fijn gemeten veer- en dempingsreacties en past zich voortdurend aan zowel de rijstijl als het wegdek aan. De compressie- en rebound-fasen worden onafhankelijk van elkaar aangepast aan de situatie. De dempingseigenschappen kunnen worden aangepast met de Driving Experience Control-schakelaar. SPORT- en SPORT + -modi optimaliseren het dynamisch rijden en vormen een merkbaar contrast met de meer op comfort gerichte demperreacties in de COMFORT- en ECO PRO-modi.

Zowel de standaard M Sport-ophanging als de optionele Adaptive M-ophanging bundelen hun krachten met variabele sportbesturing, waarvan de Servotronic-snelheidsgevoelige krachtondersteuning helpt de auto's onwrikbaar in een rechte lijn te houden en nauwkeurig in te schakelen door dynamisch genomen bochten. De variabele verhouding past zich aan veranderingen in de stuurhoek aan, waardoor het comfort verder wordt verbeterd. Hiermee kunnen bestuurders met lage snelheid manoeuvres uitvoeren met minimale stuurwielbewegingen en zonder hun grip op het wiel te veranderen, terwijl tegelijkertijd de wendbaarheid op bochtige delen van de weg wordt vergroot.

M Sportremmen en M lichtmetalen velgen met gemengde banden.
Uitstekende remkracht en een uitgesproken sportieve opstelling - met een korte pedaalslag en een duidelijk drukpunt - zijn de bepalende kenmerken van de M Sport-remmen (ook standaard). Vaste remklauwen met vier zuigers en schijven van 348 millimeter op de voorwielen en zwevende remklauwen met één zuiger met schijven van 345 millimeter aan de achterzijde vormen de basis voor een veilige, uiterst gegarandeerde bediening, terwijl blauw geschilderde remklauwen met het M-logo een visuele floreren.

Afronding van de hoogtepunten van het chassis van de nieuwe BMW M340d xDrive Sedan en BMW M340d xDrive Touring zijn 18-inch M lichtmetalen velgen met gemengde banden van 225/45 R18 aan de voorkant en 255/40 R18 aan de achterkant. 19-inch M lichtmetalen velgen in drie uitvoeringen zijn te vinden op de optielijst naast 19-inch BMW Individual lichtmetalen velgen, opnieuw met gemengde banden. De 19-inch M lichtmetalen velgen zijn ook verkrijgbaar met high-performance banden.

M-specifieke ontwerpkenmerken voor het exterieur en interieur.
Kenmerkende BMW M exterieurontwerpkenmerken helpen om de nieuwe BMW M340d xDrive Sedan en BMW M340d xDrive Touring een onderscheidend uiterlijk te geven dat hun uitstekende prestaties opnieuw bevestigt. Het voorschort, de zijrokken en de achterstijl van beide modellen zijn vervaardigd om te voldoen aan functionele eisen op het gebied van koelluchttoevoer en aerodynamica. De nieuwe BMW M340d xDrive Sedan voegt een carrosseriekleurige M-achterspoiler toe aan de mix. De op maat gemaakte ontwerpelementen op beide modellen omvatten ook een BMW-nierrooster met gaasontwerp en trapeziumvormige uitlaatpijpen. BMW Individual Hoogglans Shadowline-afwerking en een Cerium Grey-metallic afwerking voor de buitenspiegelkappen, de luchtinlaatbekleding in de voorbumper, het oppervlak van de BMW nierrooster en de rand, de uitlaatpijpen,

De styling en uitrusting van het interieur zijn volledig gericht op het maximaal genieten van de intense rijervaring die de auto biedt. De standaard sportstoelen voor de bestuurder en voorpassagier zijn bekleed met een M-specifieke combinatie van Sensatec en Alcantara met contrastquilting in blauw, terwijl een antracietkleurige BMW Individual hemelbekleding, een lederen M stuur met multifunctionele knoppen en schakelpaddles, M pedalen, M-specifieke vloermatten en interieurstrips in aluminium Tetragon met accentstrips in Pearl-effect Chrome zorgen voor nog meer sportieve flair in het interieur.

Naast op maat gemaakte aandrijflijn- / chassistechnologie en M-specifieke ontwerpkenmerken, omvat het standaarduitrustingsrooster voor de BMW M340d xDrive Sedan en BMW M340d xDrive Touring ook drie-zone automatische klimaatregeling (met afzonderlijke bediening van de temperatuur- en ventilatie-instellingen beide voor bestuurders- en passagierszijde en het achtercompartiment), sfeerverlichting, uitgebreide opbergruimte en een automatisch dimmende achteruitkijkspiegel. Ook standaard in de nieuwe BMW M-modellen zijn Park Distance Control met sensoren aan de voor- en achterzijde, BMW Live Cockpit Plus compleet met navigatiesysteem en 8,8-inch bedieningsdisplay, en het Connected Package Plus inclusief realtime verkeersinformatie, Remote Services , Concierge Services en Apple CarPlay-voorbereiding.