Nieuw, de BMW X3 xDrive30e met Plug-in Hybrid aandrijving.

Moderne batterijtechnologie maakt lokaal emissievrij rijden mogelijk met een actieradius van 55 km* – Wereldwijd populaire BMW X3 voortaan ook leverbaar als Plug-in Hybrid met energieke aandrijflijn en de mogelijkheid van volledig elektrische aandrijving.

Duurzaam rijplezier in de nieuwe BMW X3 xDrive30e

De unieke combinatie van intelligente BMW xDrive vierwielaandrijving en de vooruitstrevende BMW eDrive technologie zorgen voor duurzaam rijplezier. De nieuwe BMW X3 xDrive30e is al de derde Sports Activity Vehicle (SAV) in het huidige modellengamma van BMW met een Plug-in Hybrid aandrijflijn en vierwielaandrijving. Daarmee biedt het model niet alleen opmerkelijke veelzijdigheid en puur elektrisch rijplezier, maar laat het ook een opvallend laag brandstofverbruik en geringe emissies noteren.

Het systeemvermogen van de 4-cilinder-in-lijn benzinemotor en de elektromotor van deze Plug-in Hybrid bedraagt 215 kW (292 pk). De unieke combinatie van intelligente BMW xDrive vierwielaandrijving en de vooruitstrevende BMW eDrive technologie zorgt voor een gemiddeld brandstofverbruik van slechts 2,1 tot 2,4 l/100 km*. De CO2 emissie komt uit op slechts 49-54 g/km*. Het gecombineerde energieverbruik van de BMW X3 xDrive30e ligt tussen 16,4 en 17,2 kWh/100 km*. De hoogvoltage lithium-ion-accu met de allernieuwste celtechnologie maakt een puur elektrische actieradius van 51 tot 55 km* mogelijk. De BMW X3 xDrive30e gaat in december 2019 in productie in de BMW fabriek in het Amerikaanse Spartanburg – samen met de varianten van de BMW X3 met conventionele verbrandingsmotor. De wereldwijde marktintroductie start in het voorjaar van 2020.

BMW Group streeft niet alleen elektrificatie van zijn modellengamma na, maar ook een modellenstrategie die beantwoordt aan de uiteenlopende behoeften van klanten. De wereldwijd populaire SAV in het premium middensegment is het eerste model van BMW dat zowel met een conventionele verbrandingsmotor als met Plug-in Hybrid aandrijving leverbaar is – een volledig elektrische versie volgt in de loop van 2020.

Wendbare Sports Activity Vehicle met superieure offroad-prestaties en efficiency.

De BMW X3 xDrive30e verenigt de kenmerkende kwaliteiten van een SAV met bijzonder efficiënte aandrijftechniek. De Plug-in Hybrid blinkt uit door een wendbaar en sportief rijgedrag, robuuste functionaliteit, een veelzijdig interieur, hoogstaande kwaliteit en geavanceerde connectiviteit. Zijn intelligente BMW xDrive vierwielaandrijving verdeelt de aandrijfkracht permanent over de voor- en achterwielen – ook in de volledig elektrische rijmodus. Zijn sportieve rijgedrag op de verharde weg komt zo optimaal uit de verf, net als zijn superieure offroad-prestaties in het terrein.

Voor de aandrijving zorgen een 2,0 liter 4-cilinder-in-lijn benzinemotor en een elektromotor. De benzinemotor met BMW TwinPower Turbo technologie heeft een vermogen van 135 kW (184 pk). De in de 8-traps Steptronic automaat geïntegreerde elektromotor heeft 80 kW (109 pk) vermogen. Samen leveren de krachtbronnen een systeemvermogen van 215 kW (292 pk). Het systeemkoppel van de Plug-in Hybrid aandrijflijn is 420 Nm. Daarmee kan de BMW X3 xDrive30e in 6,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h accelereren. De topsnelheid is 210 km/h.

Afhankelijk van de rijmodus en de rijomstandigheden kan de elektromotor in de BMW X3 xDrive30e zorgen voor puur elektrische aandrijving én de verbrandingsmotor ondersteunen. In de MAX eDrive modus, te activeren met de eDrive knop in de middenconsole, heeft de nieuwe BMW X3 xDrive30e een topsnelheid van 135 km/h en rijdt hij volledig elektrisch, emissievrij en vrijwel geluidloos. In de standaard Auto eDrive modus is puur elektrisch rijden mogelijk tot een snelheid van 110 km/h. De verbrandingsmotor komt in actie bij hogere snelheden of bij zware belasting. Als beide krachtbronnen actief zijn, is zowel de efficiency als het acceleratievermogen van de BMW X3 xDrive30e maximaal. Tijdens accelereren is de direct vanuit stilstand beschikbare trekkracht van de elektromotor duidelijk voelbaar. Op constante snelheid ondersteunt de elektromotor de verbrandingsmotor, wat zowel het verbruik als de emissies beperkt. De modus BATTERY CONTROL zorgt dat de laadstatus van de hoogvoltage-accu niet daalt onder een vooraf door de bestuurder bepaald niveau, om bijvoorbeeld accucapaciteit te behouden voor emissievrij rijden in of buiten de stad.

Belastingvoordeel dankzij elektrische aandrijving.

De berijder van een nieuwe BMW X3 xDrive30e geniet belastingvoordeel bij de heffing van BPM op zijn Plug-in Hybrid. In 2020 is de vaste voet van € 350 niet van toepassing op Plug-in Hybrids en geldt voor Schijf 1 – CO2 emissie tot en met 30 g/km – een heffing van € 27 per gram CO2 emissie per kilometer. In Schijf 2 – 31-50 g/km – bedraagt de heffing € 111 per gram CO2 emissie per kilometer en daarboven € 267 per gram CO2 emissie per kilometer.