NIEUWE PLUG-IN HYBRIDE BMW X-MODELLEN

BMW X1 xDrive25e, gevolgd door de BMW X2 xDrive25e

BMW breidt zijn geëlektrificeerde gamma uit met een plug-in hybride-variant van de X2. Beide Plug-in hybride varianten in het premium compacte segment combineren veelzijdigheid met voorbeeldig brandstofverbruik en uitstoot - efficiënte elektrische motor en geavanceerde batterijceltechnologie zorgen voor lokaal emissievrij rijden tot een bereik van 57 kilometer.

Aandrijving beide modellen

Onder de motorkap wordt een 1,5-liter driecilinder turbomotor met 125 pk en 220 Nm koppel gelepeld. BMW koppelt hier een 95 pk sterke elektromotor met een maximumkoppel van 165 Nm aan. Het gecombineerde vermogen komt uit op 220 pk en het koppel op 385 Nm. Voor de transmissie gaat BMW aan de slag met de bekende zestraps Steptronic-automaat. 

Verschillen

Zo doet de X2 6,8 seconden over een sprint vanuit stilstand naar de snelheid van 100 km/h; de X1 is 0,1 seconde langzamer. Ook de topsnelheid van de X2 ligt een fractie hoger, want doortrappen kan tot 195 km/h in plaats van 193 km/h met de X1. Op enkel elektriciteit komen de auto’s wel even ver. BMW geeft een actieradius van tussen de 55 en 57 kilometer op. Een speciale Max eDrive-modus zorgt ervoor dat de BMW het maximale uit zijn gestekkerde techniek haalt. Zo wordt de maximumsnelheid bijvoorbeeld verlaagd naar 135 km/h.

Elektrische prestaties

De lithium-ion accu van 10 kWh zorgt voor een maximale elektrische actieradius tussen de 54 en 57 kilometer voor de BMW X1 en X2 xDrive25e. De BMW X1 haalt een topsnelheid van 193 km/u, daarentegen haalt de BMW X2 een topsnelheid van 195 km/u. De topsnelheid wanneer men volledig elektrisch wilt rijden is 135 km/u voor beide modellen. 

Een lege accu in de X2 is binnen vijf uur weer vol. Iets meer haast? In 3,8 uur is de accu weer tot 80 procent opgeladen. De batterij wordt vakkundig onder de laadvloer in de achterbak verwerkt. Het maximum trekgewicht bedraagt 750 kg.