Ontwikkeling van studenten bij Renova

Studenten. Ook wel de frisse wind in een organisatie. Wij, als Renova vinden het belangrijk om te investeren in de toekomst. Dit doen we op verschillende aspecten, waaronder: investeren in de ontwikkeling van studenten. Ze zijn ambitieus, kritisch en willen een actieve bijdrage leveren binnen een organisatie. We bieden studenten de mogelijkheid om zich in het bedrijfsleven te ontwikkelen, zowel bij sales als aftersales. Dit doen we middels het aanbieden van stageplaatsen: meewerk- en onderzoekstages maar ook in de vorm van BBL opleidingen – leren en werken gecombineerd. In bijvoorbeeld de werkplaats, verkoop, marketing, servicedesk en HR. 

Junior accountmanagement studenten - Rooi Pannen

Eind november hebben wij een groep junior accountmanagers welkom geheten binnen onze organisatie. Vestigingsdirecteur Bob van Hal, Renova Tilburg, heeft hen een heads-up gegeven omtrent de ontwikkelingen in de hedendaagse autobranche. De studenten zijn rondgeleid door het nieuwe pand en hebben een toelichting gehad over de business. Via deze weg laten we studenten graag kennis maken met Renova, een eventueel toekomstig werkveld binnen de automotive.

‘Liefde voor BMW’ - Automonteur studenten BBL

Momenteel hebben we drie enthousiaste monteurs in wording: Mathijs, Nick en Danny, die de werkplaats van Renova Tilburg versterken. Deze gemotiveerde studenten komen uit verschillende leerjaren van de opleiding Automonteur. De ‘drive’ van de BMW liefhebbers om bij een dealerorganisatie als Renova te werken, komt met elkaar overeen: “We mogen werken met de nieuwste technieken en producten van een premium merk” en “Dealerorganisaties werken gestructureerd”. Alle drie hebben ze hun plek gevonden binnen Renova. De betrokkenheid van collega monteurs is groot, ze voelen zich gewaardeerd en vinden de sfeer op de werkvloer erg prettig.

Groei en ontwikkeling staat bij ons hoog in het vaandel. De leermeester(s) vinden het belangrijk dat de jonge automonteurs stapsgewijs en gestructureerd leren en niet in het diepe worden gegooid. De monteurs zijn, zoals iedere leer- werkstage, begonnen met werkzaamheden zoals bandendraaien. Vervolgens is er samen gekeken naar een ontwikkelingsplan: waar sta je nu, wat moet je nog leren en waar kunnen wij jou in ondersteunen. Ambities worden uitgesproken en onder begeleiding kunnen ze zelfstandig aan de slag met dagelijkse werkzaamheden in de werkplaats. Zoals ze zelf zeggen: “Als ze vertrouwen in je hebben, laten ze je los in de werkzaamheden”.

Het is een droom om bij Renova te mogen werken
Friso van der Graaf

Bedrijfskunde studenten – HBO AD (Associate degree)

Huidig voert een drietal bedrijfskundestudenten: Tim, Brian en Tim, onderzoek uit voor Renova, waarvoor ze één dag in de week op locatie zijn. De studenten onderzoeken de in- en externe omgeving van Renova waaruit kansen en bedreigingen voor de organisatie naar voren komen.

Naast het faciliteren van een onderzoek plaats, werken verschillende collega’s mee aan het verlenen van input voor het interne onderzoek. De ervaring die de studenten dusver hebben met Renova, is erg positief. Hier zeggen ze het volgende over: “Heb je vragen? Stel ze. Het maakt niet uit aan wie, iedereen is bereid je te helpen en mee te werken aan het onderzoek ten behoeve van onze ontwikkeling”.

Als leerplek vindt Renova het belangrijk om studenten een inzage te geven in het bedrijfsleven. Momenteel zijn de studenten een richting aan het zoeken. Daarom hebben zij gekozen voor de bedrijfskunde AD opleiding omdat je hier breed wordt opgeleid. We bieden hen de kans om middels deze onderzoek plaats een beeld te krijgen bij het bedrijfsleven en organisatiestructuur. Wat hen opvalt is de platte organisatiestructuur en de familiecultuur binnen de organisatie. Het spreekt hen aan dat we alles ‘samen’ doen om gewenste doelen te realiseren. Ze raden Renova ook echt aan als leerplek én toekomstig werkgever wegens de laag drempeligheid, de goede sfeer en het mooie product.

‘Droom om bij Renova te mogen werken’ - HBO Automotive Management student

De automotive-enthousiasteling Friso, die een onderzoeksstage bij ons voert, is zelf een verfijnd BMW fan. Door zijn vader is hij geënthousiasmeerd voor het merk BMW en Renova als dealer. Gezien hij al jaren klant is en een aantal keer deel heeft genomen aan evenementen, waaronder Renova Experience dagen, was het een droom voor hem om bij Renova te mogen werken. Vandaar dat bij het zoeken van een gedegen stageplaats maar een organisatie in hem op kwam: Renova. Samen met de vestigingsdirecteur, is er gekeken naar een gedegen onderzoeksvraagstuk. Al snel kwamen ze bij de doorlooptijd van BMW Premium Selection modellen. 

Dusver heeft Friso al veel geleerd, waaronder door hem uitgelicht het plannen: “Veel collega’s zijn druk waardoor je niet zomaar binnen kunt lopen voor een uitgebreid interview. Het plannen van een afspraak is in dit geval gewenst waardoor zij uitgebreid de tijd kunnen nemen om mijn vragen te beantwoorden. Dit is iets wat ik zeker mee ga nemen richting mijn afstudeerstage.”. Klantencontact staat op nummer twee. Wegens de 20/80 verdeling van onderzoeken en meewerken wordt hem de kans geboden om het onderhouden van klantencontact te ontwikkelen: “Ik mag zelf klanten aanspreken en mijn productkennis delen. Dit is wat mij motiveert: Delen van mijn BMW passie met anderen”.

Zijn ervaring bij Renova resulteert in een positieve reactie op de vraag: zou je bij Renova willen werken? “Ja. Ik heb een passie voor BMW en het is altijd al een droom van mij geweest om bij een dealer organisatie als BMW te werken. Bij Renova werk je samen met een prettige club mensen in een fijne platte organisatiecultuur.”